۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

زیست شناسی دریا


معرفی زیست شناسی دریا :




گرایش زیست شناسی دریا، خود يكي از 5 گرايش رشته زيست شناسي است.

زيست‌ دريا به‌ بررسي‌ و مطالعه‌ خواص‌ محيط‌ آبي‌، بيولوژي‌ آبزيان‌ و فعاليت‌هاي‌ آبزي‌پروري‌ مي‌پردازد؛ يعني‌ برخلاف‌ دو گرايش‌ علوم‌ جانوري‌ و علوم‌ گياهي‌ كه‌ در آنها بيشتر موجودات‌ خشکیزي‌ مطالعه‌ مي‌شوند اين‌ گرايش‌ جانوران‌ و گياهان‌ آبزي‌ را بررسي‌ و مطالعه‌ مي‌كند. گرايش‌ زيست‌ دريا علاوه‌ بر بررسي‌ فيزيولوژي‌ آبزيان‌ به‌ مطالعه‌ اكولوژي‌ دريا مثل بررسي‌ آلودگي‌ آب‌ درياها و تأثير آن‌ بر محيط‌ دريا مي‌پردازد.

"دنياي زير آبها دنياي بسيار اعجاب آور و شگفت انگيزي است. دنیایی که در آن مجودات میکروسکوپی از جمله اکثر فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون وبزرگترین جانور یعنی نهنگ آبی با طول 33.5 متر ووزن 140 تن همچنين خطرناكترين، باهوشترين، زيباترين و بي آزارترين جانوران كره زمين در همين محيط پررمز و راز حضور دارند.".

گرايش زيست دريا مثل ساير گرايشهاي زيست شناسي جزو علوم پايه محسوب مي شود و در واقع هدف اين گرايش تربيت كارشناسان و محققان زيست دريا است، افرادي كه بايد عاشق كشف حقايق پديده هاي طبيعي باشند. چون شايد بتوان در رشته هايي كه جنبه فني يا اجرايي دارند بدون عشق و علاقه بسيار موفق گرديد و حتي شغلي نيز در همان زمينه پيدا كرد اما يك محقق نمي تواند بدون عشق و علاقه اي وافر با دشواري هاي كارهاي تحقيقاتي دست و پنجه نرم كند و در نهايت موفق گردد.

در زیستگاه مطالعه شده توسط زیست شناسی دریایی شامل همه مناطق دریاها و اقیانوسها بوده، از لایه های سطحی آب تا عمیقترین نقطه اقیانوسها با عمق بیش از 10.000متر مورد بررسی قرار گرفته. این مطالعات زیستگاههای مختلفی را شامل میشود از قبیل صخره های دریایی تپه های مرجانی ، جنگل های حرا، سواحل گلی، شنی و ماسه ای .

گونه های بسیاری از نظر اقتصادی برای انسان مهم هستند که در دریا وجود دارد ، از جمله مواد غذایی مثل ماهیها. زندگی دریایی تبدیل به یک منبع وسیع شده است برای فراهم کردن، غذا ، دارو ، مواد خام ومعدنی ، علاوه بر این نقش بسیار گسترده ای را در صنعت گردشگری و توریسم دارا است. در یک سطح بنیادی ، زندگی دریایی را میتوان به عنوان وجود حیات در سیاره ای دانست. موجودات دریایی کمک قابل توجهی به چرخه اکسیژن و دیگر گازهای مهم و املاح دارند ، حتی در آینده با پایان یافتن مواد معدنی در خشکی میتوان از رسوبات تجمع یافته در دریا استفاده کرد از جمله نودولهای منیزیم و آهن که وجود آنها در بخشهایی از اقیانوس اطلس گزارش شده است . همچنین نقش کسترده اقانوسها را در رابطه با آب و هوای خشکی ها نباید از یاد برد ، و حتی برخی از موجودات دریایی کمک به ایجاد سرزمینها و زیستگاههای جدید میکنند.

خیلی از گونه هایی که دراقیانوس ها زندگی می کنند هنوز به کشف نشده اند ، که این به علت به علت حجم بسیار زیاد اقیانوسها و دریا ها است. اقیانوس ها شامل حدود 71 ٪ از سطح زمین است ، به دلیل عمق خود را در حدود 300 برابر حجم قابل سکنی از زیستگاه زمینی روی زمین را در بر گرفته است.

دانشجوي‌ رشته‌ زيست‌شناسي‌ بايد عاشق‌ كشف‌ حقايق‌ پديده‌هاي‌ طبيعي‌ باشد و به‌ گردش‌ در طبيعت‌ علاقه‌مند باشد. چون‌ اطلاعاتي‌ كه‌ با حضور در محيط‌ طبيعي‌ زندگي‌ گياه‌ يا جانور مي‌توان‌ به‌ دست‌ آورد در هيچ‌ كتابي‌ پيدا نخواهد شد. در ضمن‌ دانشجو لازم‌ است‌ فردي‌ منظم‌ و مرتب‌ بوده‌ و بتواند مطالب‌ را در ذهن‌ خويش‌ به‌ خوبي‌ طبقه‌بندي‌ كند تا در همه زمينها‌ از جمله سيستماتيک موفق‌ گردد.

آشنايي با بعضي از مهارت هاي جنبي مثل غواصي و عكاسي و فيلمبرداري در زير آب مي تواند موفقيت دانشجوي اين رشته بخصوص در سطوح كارشناسي ارشد و دكترا نفش موثري داشته باشد.

البته ما در سطح ليسانس اطلاعات بسيار كمي در مورد دنياي زير آبها به دست مي آوريم. اما همين اطلاعات محدود مي تواند براي يك دانشجوي علاقه مند، راهگشا باشد و او را با نحوه مطالعه و تحقيق در زمينه اكولوژي دريا و بيولوژي آبزيان آشنا سازد .ضمناً گرايش زيست دريا در ايران تا مقطع دكترا تدريس مي شود.

دوره کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی دریا با چهار گرایش گیاهان دریا،جانوران دریا، بوم شناسی دریا و آلودگی دریا از دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته است که هدف از آن تربیت کارشناسان متعهد و متخصص به نحوی است که از مفاهیم اساسی علوم زیستی دریایی آگاهی کافی و لازم داشته، جنبه های نظری و کاربردی مختلف آن را بشناسند و علاوه بر گذرانیدن دوره تخصصی در هر یک از گرایش ها بتوانند نیاز مراکز آموزشی، پژوهشی، تولیدی و خدماتی را در زمینه های مذکور برطرف نمایند.

درباره تفاوت این رشته با شیلات باید گفته شود:
دانشجوي رشته شيلات تكنيك و فن تكثير و پرورش ماهي را آموزش مي بيند و در همين زمينه فعاليت مي كند. در حالي كه دانشجوي زيست دريا بيشتر به بررسي خصوصيات موجودات دريايي به عنوان يك موجود زنده و ويژگي هاي توليد مثل آنها مي پردازد و از سوي ديگر آبزي پروري تنها بخشي از مطالعات و در نتيجه فعاليت هاي يك دانشجوي زيست دريا است و دانشجوي اين گرايش در كل به مطالعه محيط آب و جانداران آن مي پردازد.

اگر دانشجوي زيست دريا بخواهد شغلي در ارتباط با رشته تحصيلش پيدا كند، بايد توجه داشته باشد كه فرصت هاي شغلي اين گرايش بيشتر در نواحي ساحلي كشور مثل استان گيلان، مازندران و خليج فارس وجود دارد. علاوه بر كار در شيلات فارغ التحصيلان اين گرايش مي توانند در مرکز تحقیقاتی آبزیان دریایی و همچنین در مراکز تحقیقانی غذایی برای تعیین ارزش غذایی آبزیان به کار مشغول شوند.

منابع :

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر